11.07

Op donderdag 18 juni voor de rubriek 11.07 op Rijksportaal langs bij Esmeralda Whittie, Adviseur Programma Toegang OCW.

Ha Esmeralda, wat ben je aan het doen?

‘De website voor Toegang OCW is vandaag gelanceerd. Ik ben aan het kijken of alles goed werkt. Het is een rijksbrede, openbare website, bedoeld voor medewerkers binnen de Rijksoverheid die op zoek zijn naar informatie over Toegang OCW. ‘Openbaar’ wil zeggen dat hij voor iedereen zichtbaar is. Ook mijn buurman kan de site zien. Daarom moet deze dus aan de strengste richtlijnen van de Rijksoverheid voldoen. Of dat ging lukken was tot vorige week spannend, maar we hebben groen licht gekregen. Daarmee is www.toegangocw.nl een feit.’

Kun je iets vertellen over Toegang OCW?

‘Eén van de zaken waar Toegang OCW mee bezig is, is het verder optimaliseren van het in-, door- en uitstroomproces (IDU). We zien dat medewerkers steeds sneller bewegen op de arbeidsmarkt, maar ook dat de behoefte om interdepartementaal te werken én samenwerken groeit. Doordat de manier van werken verandert, gaat OCW de IDU-processen zoveel mogelijk centraliseren en vereenvoudigen, waardoor snelheid en veiligheid van de levering en inname van voorzieningen en autorisaties aan medewerkers gewaarborgd is.

Je zei: ‘Een van de zaken’. Waar is Toegang OCW dan nog meer mee bezig?

Naast IDU richt Toegang OCW zich op de ontwikkelingen rondom rijksidentiteitsmanagement, de rijkspas en single sign on. Eigenlijk behelst Toegang OCW alles dat te maken heeft met logische en fysieke toegang.

Wat gaat OCW daarvan merken?

‘Niks eigenlijk. Dat wil zeggen: het grootste compliment voor OCW is wanneer medewerkers niks merken van de processen. Gewoon, omdat het vlekkeloos verloopt. Het moet gewoon goed geregeld zijn. Zou het bijvoorbeeld niet ideaal zijn als op de eerste werkdag van een nieuwe medewerker alles klaar staat? Daar bestaat toch geen discussie over? Dat is nu niet altijd vanzelfsprekend. Terwijl medewerkers dat wel verwachten.'

En wie profiteren er nog meer behalve de werknemers zelf?

‘P-adviseurs en secretariaatsmedewerkers zullen een stuk tevredener worden, omdat de processen eenvoudiger worden. Vanuit bedrijfsvoering is het bijvoorbeeld handig voor DPO, die nauwkeuriger kan rapporteren over personeel en bezetting. FMICT krijgt makkelijker inzicht in de uitgegeven voorzieningen. Zo kunnen we veel beter controleren of alle spullen die in gebruik zijn genomen bij de aanstelling ook weer worden ingeleverd wanneer een medewerker vertrekt. Dat alles maakt OCW effectiever, betrouwbaarder en veiliger.’