Nieuwe functionaliteit

Vijf jaar geleden ging de Rijksoverheid voor het eerst werken met de rijkspas. Die passen zijn binnenkort niet meer geldig. De Rijkspas 2.0 komt eraan!

Smartcard

Niet alleen het verlopen van de oude rijkspassen is aanleiding voor de overstap. De nieuwe pas is een 'smartcard' met geavanceerde technologie. En die is nodig voor nieuwe toepassingen binnen het ministerie van OCW, zoals elektronische handtekeningen en inloggen op de werkplek.

Veilige elektronische handtekening

De nieuwe pas voldoet ook aan de normen voor beveiliging van de informatiehuishouding van het Rijk, in vaktermen de baseline Informatiebeveiliging Rijksdienst (BIR). Bij de pas hoort ook een pincode (dubbele authenticatie).

Met de pas kunnen OCW’ers vanaf medio 2016 op een veilige manier hun elektronische handtekening zetten. Dit betekent besparing van tijd en geld. Bovendien biedt het garantie over identiteit en afkomst van digitaal verstuurde documenten en het geeft zekerheid over de integriteit van deze documenten. De handtekening heeft juridische geldigheid. 

Échte rijkspas

De nieuwe pas is een échte rijkspas. Zo staat het departement van uitgifte niet meer op de pas. In plaats van een retouradres is een antwoordnummer vermeld. Dat maakt het eenvoudiger om de rijkspas mee te verhuizen als iemand bij een andere rijksoverheidsorganisatie gaat werken. Voor slechtzienden is de letter die het kaarttype aanduidt (P voor interne en E voor externe medewerkers) in reliëf afgedrukt.

Het is de verwachting dat het gebruik van de rijkspas de komende jaren verder toeneemt. In aantal deelnemers en voor het gebruiken van de diverse toepassingen.